Z życia szkoły

Wycieczka Szkolna: Zakopane – Kraków – Zator – Wadowice – Oświęcim

W dniach 7.X. – 10.X. 2016 roku uczniowie naszego liceum odbyli wycieczkę szkolną Zakopane – Kraków – Zator – Wadowice – Oświęcim. Wyjazd zorganizowały panie: Marta Liszewska, Marlena Kosińska i Jolanta Kosek – Woźnowska, a udział w niej wzięli uczniowie klas I i III LO.

Młodzież zwiedzanie rozpoczęła od Sanktuarium na Krzeptówkach, które zostało wybudowane przez górali dla Papieża Jana Pawła II. Jest ono wyrazem ich wdzięczności za ocalenie życia Papieżowi po zamachu. Największe wrażenie robi wnętrze sanktuarium, gdzie większość elementów wykonana jest z drewna przez zakopiańskich rzemieślników. Następnie udaliśmy się pod Wielką Krokiew i kompleks skoczni narciarskich, które są doskonałym punktem widokowym. Będąc w  Zakopanem nie mogliśmy pominą Krupówek, gdzie obowiązkowo zakupiliśmy oscypki. Dzięki słonecznej pogodzie mogliśmy podziwiać Giewont – jeden z symboli Zakopanego, legendarnego „śpiącego rycerza” czuwającego nad miastem.

Kolejny dzień spędziliśmy w Zatorze, w największym Parku Rozrywki w Polsce „Enerylandia”. Interesowała nas głównie strefa ekstremalna, gdzie młodzież mogła do woli korzystać ze wszystkich urządzeń i atrakcji m. in. Roller Coaster Mayan, Viking, wielka ławka obrotowa „Apocalipto” czy potężne wahadło „Aztec Swing. Był to prawdziwy raj dla wszystkich entuzjastów adrenaliny. Po południu pod kierunkiem przewodnika zwiedziliśmy Kraków i jego zabytki: Wawel, Sukiennice i Stare Miasto. Oczywiście nie zabrakło również wspólnego zdjęcia ze smokiem wawelskim. Pogoda każdego dnia sprzyjała spacerom.

Po tak ekscytujących przeżyciach nadszedł czas na wyciszenie, zadumę i refleksję. W ostatnim dniu naszej wycieczki udaliśmy się do Wadowic. Tam zwiedziliśmy Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II, gdzie przewodnik przybliżył nam historię życia i drogi do świętości Karola Wojtyły. Dzięki multimedialnej ekspozycji rozmieszczonej na ponad 1000 m2  mogliśmy zapoznać się z całą drogą życiową św. Jana Pawła II. Sercem muzeum jest mieszkanie Wojtyłów, w którym Karol przyszedł na świat i przeżył 18 lat. Po intensywnym zwiedzaniu chwilę odpoczynku przeznaczyliśmy na kosztowanie papieskich kremówek. Nie sposób było im się oprzeć.

Ostatnim punktem naszej podróży było Państwowe Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu - symbol Holokaustu i nazistowskich zbrodni popełnionych m. in. na Żydach, Polakach, Romach. Z pewnością ta żywa lekcja historii i pokory wywarła na nas ogromne wrażenie.

Organizatorzy zapewnili bardzo napięty program, dzięki czemu w krótkim czasie mogliśmy odwiedzić i poznać wiele ważnych miejsc. Były to nie tylko chwile poświęcone poznawaniu historii, rozważaniom i odkrywaniu nowych miejsc. Wolne chwile spędzaliśmy na wspólnej zabawie, która pozwoliła nam zintegrować się i bliżej się poznać. Z pewnością była to jedna z tych podróży, którą niejeden z nas chciałby odbyć jeszcze raz.

Zdjęcia wkrótce
Spoko

Wycieczka do Belgii

              
W dniach 26-29 września troje uczniów naszego liceum brało udział w wycieczce do Belgii, która była nagrodą w Konkursie Wiedzy o Parlamencie Europejskim organizowanym przez Biuro Poselskie Julii Pitery.

               Podczas tego wyjazdu uczniowie mieli okazję zwiedzić Antwerpię, zwaną „Miastem diamentów”. Ogromne wrażenie wywarł na nich główny dworzec kolejowy , który ze względu na spektakularną architekturę bywa nazywany „Kolejową Katedrą”, a także rynek miasta, ze swymi licznymi zabytkami, m.in. ratuszem i Katedrą Najświętszej Maryi Panny.

                Po zwiedzeniu tego urokliwego miasta uczestnicy wycieczki udali się do stolicy Belgii oraz Unii Europejskiej, czyli Brukseli. Mogli podziwiać  Atomium, powiększony 165 milionów razy model pierwiastka żelaza, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta. Uczniowie mieli również możliwość ujrzenia zabytkowego centrum miasta, także w romantycznym nocnym oświetleniu. Zachwyciły ich również Dom Króla, Pałac Królewski, barokowa Katedra Świętego Michała i Świętej Guduli oraz znajdujące się w niej dzieła sztuki, Manneken Pis  i wiele innych, interesujących obiektów.

                Wycieczka nie mogła się obyć bez przerw na degustację najsmaczniejszej na świecie belgijskiej czekolady.

               Jednak najbardziej wyczekiwanym i ekscytującym punktem programu była wizyta w Parlamencie Europejskim, gdzie nasi reprezentanci zjedli lunch, zwiedzili nowoczesny i monumentalny budynek, w tym salę plenarną, miejsce oficjalnych powitań ważnych osobistości oraz studio, w którym  posłowie nagrywają komunikaty do krajowych stacji telewizyjnych i radiowych.    Zwieńczeniem tej wizyty było spotkanie z panią europosłanką Julią Piterą, która podzieliła się z młodzieżą swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi polityki, a także odpowiedziała na pytania.                Uczniowie zgodnie mówią, że wyjazd ten na zawsze pozostanie w ich pamięci.



Pracownia chemiczna w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Dąbrowskiej w Żurominie

                

Pracownia chemiczna w Liceum Ogólnokształcącym

im. Marii Dąbrowskiej w Żurominie

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Dąbrowskiej w Żurominie w roku szkolnym 2016 / 2017 mogą korzystać z nowoutworzonej pracowni chemicznej. W czasie wakacji trwały intensywne prace remontowe klasopracowni i zaplecza chemicznego. Zakupiono dygestorium, zestaw odczynników chemicznych, sprzęt laboratoryjny, pomoce dydaktyczne oraz tablicę multimedialną. 19 września 2016 roku nastąpiło otwarcie pracowni chemicznej w naszej szkole przez Starostę Żuromińskiego pana Jerzego Rzymowskiego oraz Wicestarostę pana Ireneusza Rejmusa. Uczniowie klasy maturalnej pod kierunkiem pani Marty Liszewskiej przygotowali pokaz efektownych doświadczeń chemicznych, które z ogromnym zainteresowaniem obejrzeli członkowie Rady Powiatu.  Pracownia została sfinansowana ze środków powiatu żuromińskiego.

Utworzenie tak wspaniałej bazy dydaktycznej pozwoli na nauczanie chemii w sposób atrakcyjny i bliższy uczniowi.  Jednocześnie umożliwi naszym uczniom lepsze przygotowanie się do egzaminu maturalnego, studiów wyższych na kierunkach medycznych i pokrewnych. Planowanie i opisywanie eksperymentów jest podstawowym elementem wiedzy i umiejętności jaki jest sprawdzany na egzaminie maturalnym. Jest to także możliwość prowadzenia zajęć z podziałem na grupy, dzięki czemu każdy uczeń będzie miał możliwość namacalnego poznania tajników i ciekawostek chemicznych.

W pełni wyposażona pracownia dydaktyczna chemii uatrakcyjniła również ofertę zajęć pozalekcyjnych, które stworzą możliwości szerszego poznawania nauki jaką jest chemia, nie tylko objętych podstawą programową. Uczniowie wykazują ogromne zainteresowanie takimi zajęciami. Ta pracownia chemiczna to spełnienie marzeń nauczyciela, rodziców, a przede wszystkim  niejednego ucznia.




>> Zdjęcia <<